Aquesta activitat pretén introduir-vos en l’estudi de la dona des d’una perspectiva feminista, és a dir, independent del sexe de cadascú de vosaltres. Hem de partir de la idea que les dones, como a sexe, grup o classe, han sigut l’objecte passiu de la Història i que han estat opreses i explotades. La presa de conciència, pel que fa a aquest problema, ens permet percebre quina és la situació de la dona en el món actual i vincular l’estudi del passat amb les inquietuds del moment present
Per treballar correctament, haureu de contestar unes preguntes que us donaran “pistes” per averiguar un grup determinat de dones que s’escapaven de les normes i formes de vida més generalitzades i que, a més a més, us portaran a les pàgines web necessàries per completar la graella que tindreu al final i que considerem com “la gran pregunta”.
a) Qüestions
1. ¿En quin cas una dona no estava sotmesa al poder del paterfamilias? | |
2. ¿ Hi havia alguna deesa protectora de la familia? ¿Qui era? | |
3. Aquesta imatge us mostra les restes arqueològiques d’un temple molt famós i que té molta relació amb el tema que estem estudiant. Podries identificar-lo? Descriu-lo i busca més informació sobre els temples erigits en la Roma arcaica ( Monarquia i primers anys de la República). |
temple |
4. Una d’elles desenvolupa un paper destacat en la llegenda fundacional de Roma. | |
5. Descriu aquesta imatge fixant-te en la seua indumentària. El color de la roba és clau.¿ Qué simbolitza aquest color? | |
6. Elles no decidien, però tenien molts poders. Podries citar-ne tres. | |
7. Tenien aventatges , és cert, però també havien de complir normes molt severes i rígides. ¿Quines eren ? | |
8. ¿Podries relacionar el seu paper amb algún grup de dones de l’actualitat? | |
9. El nom d’una d’elles simbolitza la traïció. A més a més, a Roma hi ha un lloc molt famós que porta el seu nom. ¿De qui estem parlant? | |
10.¿On vivien? Descriu el lloc .¿ Pots afegir alguna imatge? |
b) Graella ( emplenar els buits)
PUNTS A COMPARAR | DONES CASADES | |
Situació legal | ||
Educació | ||
Matrimoni / relació amb l’altre sexe | ||
Fills | ||
Vida social | ||
Vestimenta | ||
Residència | ||
Aventatges | ||
Obligacions | ||
Jerarquia/ representant màxim |
c) Recursos
http://www.imperivm.org
http://www.historialago.com/leg_01031_lafamilia_01.htm
http://www.laguia2000.com/edad-antigua/la-patria-potestad-en-roma
http://www.laguia2000.com/edad-antigua/la-familia-en-la-antigua-roma
http://www.laguia2000.com/edad-antigua/el-imperio-romano
http://www.laguia2000.com/edad-antigua/la-esclavitud-en-la-antigua-roma
http://www.kalipedia.com/historia-universal/tema/leyenda-fundacion-roma-rapto.ht
ml?x=20070717klphisuni_67.Kes&x1=20070717klphisuni_66.Kes
http://www.liceodigital.com/historia/roma/fundacion.htm
http://www.historiaclasica.com/2007/02/la-roca-tarpeya.html
http://sepiensa.org.mx/contenidos/historia_mundo/antigua/roma/mujeres/mujer_1.htm
http://sepiensa.org.mx/contenidos/historia_mundo/antigua/roma/mujeres/mujer_2.htm
7 gener, 2010 a les 9:50 pm |
¡Mª José millora’t!
Tots i totes savem que eres molt forta! =)